Nieuwsbrief GoOV

De effecten van De Reiskoffer Arnhem.download

De Arnhemse Reiskoffer heeft zijn vruchten halverwege de duur van het project al afgeworpen.
Op het moment reizen al 6 jongeren zelfstandig met het openbaar vervoer, zonder gebruik te maken van een hulpmiddel.
Al 12 reizigers zijn aan het leren reizen met de GoOV App. Hiervan is er al een aantal leerlingen dat de GoOV App niet meer nodig hebben, omdat ze nu volledig zelf met het OV kunnen reizen.
Ook de eerste Buzz Buddy reizigers zijn getraind, die tijdens hun reis altijd zekerheid hebben doordat ze met een druk op de knop naar hun ouders of begeleiders kunnen bellen.
Er is ook al een inwoner van Arnhem getraind door een vrijwilliger uit het project Samen Reizen Met…
De eerste terugkombijeenkomsten over de GoOV App zijn al geweest, en zowel leerlingen als ouders zijn zeer tevreden. Het gemiddelde cijfer voor de het project ligt rond de 8 , laten de deelnemers aan de terugkombijeenkomst weten.


 stefanieInterview Stefanie Knaven

Stefanie Knaven reist al meer dan een jaar met de GoOV App. Na een pauze in het gebruik reist ze nu dankzij de Reiskoffer weer met de GoOV App.

GoOV: Hoe reisde jij vroeger naar school/dagbesteding? 

Stefanie: Ik reisde vroeger met een taxibusje naar school.

GoOV: Wat vond je daarvan? 

Stefanie: Slecht geregeld, maar ik kon niks anders. Het liep niet altijd goed, vanwaar ik werd opgehaald bijvoorbeeld. En er waren steeds wisselende chauffeurs, terwijl ik dan net aan een chauffeur gewend was.

GoOV: Wilde je zelf leren reizen met het openbaar vervoer? 

Stefanie: Ja. En mijn moeder vond het ook een goed idee. 

GoOV: Hoe vond je het om de GoOV app daarbij te kunnen gebruiken? 

Stefanie: De kaart is duidelijk. Het pijltje helpt je de juiste richting in. Ten opzichte van vroeger is de App verbeterd.

GoOV:  Weet je nog wanneer je voor het eerst ben gaan reizen met de GoOV app? Hoe was dat?  

Stefanie: Ongeveer een jaar geleden. Ik vond het wel heel spannend, want ik had het nog nooit gedaan. Ik heb toen ook voor het eerst de hulplijn gebeld. Niet omdat er iets aan de hand was, maar om te kijken hoe het werkte. Ik kom er meestal zelf wel uit.

GoOV: Waar wilde jij graag naar toe leren reizen? 

Stefanie: Ik wilde toen vooral naar school en huis. Dat vond ik voor het begin wel genoeg. Nu ga ik overal naar toe: werk, stage, vrienden en vriendinnen. Ik ben ook een keer in Tolkamer geweest.

GoOV: Heb je geoefend met de GoOV? Hoe vond je dat? Hoe ging dat? 

Stefanie: Ik heb dat best snel opgepakt.

GoOV: Hoe voelt het nu voor jou dat jij zelfstandig met het OV kan reizen? 

Stefanie: Ik vind het heel fijn. Voor onbekende reizen neem ik de GoOV App nog mee, maar bekende reizen maak ik alleen.

GoOV: Is er nog een plaats waar je graag naar toe zou willen reizen met?  

Stefanie: Ik zou graag nog een keer naar Amsterdam willen!

GoOV: Hoe vaak gebruik jij de GoOV App nog? 

Stefanie: Ik gebruik de GoOV App een of twee keer per week.

GoOV: Wat zou jij willen zeggen tegen andere mensen die misschien met de GoOV willen gaan reizen?

Stefanie: Gewoon doen. Het is echt een ervaring. Een hulplijn is een echte toevoeging, ookal heb ik deze zelf niet nodig.


moederstefanieInterview Anita Knaven

Omdat ook het perspectief van de ouders belangrijk is in de overstap naar het openbaar vervoer, hebben we ook de moeder van Stefanie, Anita, wat vragen gesteld over haar ervaring met De Reiskoffer.

GoOV: Hoe hebben jullie van de Reiskoffer gehoord? 

Anita: We hebben van de Reiskoffer gehoord van de begeleidster van het logeerhuis van Siza. De begeleidster gaf aan dat het erg de moeite waard was om mee te doen, omdat Stefanie hierdoor zelfstandiger zou worden.

GoOV: Waarom hebben jullie besloten om mee te doen? 

Anita: We doen mee met het project zodat Stefanie zelfstandiger wordt, en zij niet meer hoeft te wachten op het taxi busje, wat soms ook niet eens komt.

GoOV:  Waarom dachten jullie dat de GoOV App aan zou sluiten bij Stefanie? 

Anita: Omdat Stefanie graag meer wilde kunnen dan een route. Ze wilde ook met vriendinnen naar de stad kunnen, of naar haar scouting.

GoOV: Hoe hebben jullie geoefend? 

Anita: In het begin hebben we ongeveer 10 keer geoefend met haar. Een andere GoOV reiziger woonde in hetzelfde logeerhuis, dus zij hebben elkaar ondersteund. Ook voor mij was het de eerste keer dat ik het OV in ging, voor mij was dat ook een hele onderneming!

GoOV: Hoe was het om Stefanie voor het eerst alleen te laten reizen met het OV? 

Anita: De eerste keer dat Stefanie alleen met de GoOV App op weg ging zat ik thuis, zodat ik alles kon volgen op het internet. Er was geen spanning, ze deed het daarvoor al heel goed. En als het niet lukt, weet ik dat Stefanie de hulplijn belt.

GoOV: Geeft het jullie rust dat jullie kind altijd hulp kan inroepen en jullie hem kunnen helpen als Stefanie er even niet uitkomt? 

Anita: Dat geeft zeker heel veel rust, en ook voor haarzelf. Ze reist al een tijd zonder de App omdat ze routes kent, maar het geeft haar zekerheid om de GoOV App achter de hand te houden.

 GoOV: Wat zou jij willen zeggen tegen andere ouders die misschien overwegen met de GoOV willen gaan reizen?

Anita: Zeker doen, als je daartoe de mogelijkheid hebt. Per persoon is het natuurlijk verschillend, maar als ik zie hoe Stefanie erop is vooruit gegaan in haar ontwikkeling zeg ik zeker ja. Je moet wel een beetje met stress om kunnen gaan, maar goed, als ik met de trein naar Amsterdam ga heb ik dat ook. Maar vooral om de kinderen uit het speciaal vervoer te halen zou ik het zeker doen, want ze zijn veel vrijer en voelen zichzelf veel beter!


Oproep voor vrijwilligers

Wij zijn op zoek naar enthousiaste mensen van 18 tot 88 die het leuk vinden om 2 tot 3 keer per week met een leerling uit het speciaal onderwijs van en naar school te reizen en die affiniteit met de doelgroep heeft.

Je reist ‘s morgens met de leerling mee naar school en ‘s middags haal je de leerling weer op van school. Deze leerlingen bezoeken allemaal het (voortgezet) speciaal onderwijs in de regio. Deze jongeren met een beperking hebben, net zoals alle andere jongeren, ook veel mogelijkheden.

Begeleiders reizen altijd met z’n tweetjes met leerlingen mee. Dat is wel zo gezellig. Tussen de verschillende begeleiders zijn hierdoor al hechte vriendschappen ontstaan.

Je krijgt van ons de “Samen reizen met… cursus” voor begeleiders aangeboden en uiteraard vergoeden wij de kosten van het reizen met het openbaar vervoer alsmede een eenmalige telefoonkostenvergoeding.

Als je interesse hebt, komen we kennis met je maken en volgt er een intakegesprek. Mocht er een klik zijn, dan gaan we een VOG (verklaring omtrent gedrag) voor je aanvragen. Deze wordt door de gemeente vergoed.

Vooralsnog zoeken we begeleiders tot aan het einde van de zomervakantie. Na de zomervakantie willen we echter ook leerlingen blijven trainen. Uiteraard vinden we het fantastisch als je na de zomervakantie het begeleiden weer zou willen oppakken. Alles uiteraard in goed overleg.

Wil je deel uitmaken van een, op vele fronten, grensverleggend project?
Neem dan snel contact met ons op: info@carolienaalders.nl !


Voor wie is de Reiskoffer?

Ken jij iemand in je omgeving die er baat bij zou hebben als hij of zij (onder begeleiding) zou leren reizen met het openbaar vervoer, en voldoet deze persoon minimaal aan het volgende profiel, stuur ons dan alsjeblieft een mail op info@carolienaalders.nl.

  1. De reiziger moet verkeersveilig zijn.
  2. De reiziger moet in staat zijn om zich zelfstandig buiten de voorziening te begeven.
  3. De reiziger moet in staat zijn om te leren het OV te gebruiken.

Wil je als ouder of verzorger zekerheid over je kind tijdens de reis? Wil je het voor je kind zo eenvoudig mogelijk maken om te reizen met het OV, en je kind thuisbrenggarantie geven? Voldoet hij daarbij aan de onderstaande punten? Stuur dan een mail naar info@go-ov.nl.

  1. De reiziger moet in staat zijn om de informatie die hij via het scherm of de Hulplijn krijgt om te zetten in handelingen.
  2. De reiziger moet in staat zijn onderscheid te maken tussen verschillende opties / knoppen op een apparaat.
  3. De reiziger moet het geduld hebben om te wachten op persoonlijke ondersteuning.
  4. De reiziger moet niet in paniek raken bij (eventuele) wijzigingen of verlies / diefstal van een apparaat.
  5. De reiziger moet zorgvuldig om kunnen gaan met een apparaat.
  6. De reiziger moet in staat zijn om op het juiste moment hulp in te schakelen via de mogelijkheden op een apparaat.
  7. De reiziger moet informatie kunnen begrijpen die via het scherm van een apparaat – en dus niet persoonlijk – beschikbaar is.

Nieuwsgierig geworden? Zie voor meer informatie, zie de website van De Reiskoffer.